Ny Musikk: Nathalie Forget og ondes Martenot

Nathalie Forget og ondes Martenot

Det tidlige elektroniske instrumentet ondes Martenot er gjort kjent gjennom både skrekkfilmer, Messiaen og Radiohead. En av verdens fremste kjennere av ondes Martenot, Nathalie Forget, kommer til Oslo for å presentere det sjeldne instrumentet.

NATAlie
Nathalie Forget. Foto: Peter Goodbody.

Dørene åpner 19:30, konsert kl. 20:00
Adresse: Hollendergata 8, Oslo

Inngang:
kr 200 (ordinær)
kr 175 (student/honnør)
kr 150 (nyMusikk-medlem)

kjøp-billetter-buy-tickets

Programmet er sett sammen av musikk av komponister som François Sarhan, Tristan Murail, Anastasia Zorina og Nathalie Forget selv. Avslutningsvis spilles Outremer, et stort anlagt verk for tape og ondes av Bernard Parmegiani.

Den franske cellisten Maurice Martenot (1898-1980) ønsket å lage et instrument som hadde celloens ekspressive karakter. Han hadde vært radiooperatør under første verdenskrig, og så potensialet i å bruke radiorør til å lage lydbølger via elektroniske pulser.

Han var inspirert av den tilfeldige overlappingen av toner mellom radio-oscillatorene, og startet å lage sitt eget instrument i 1920-årene. Instrumentet – ondes Martenot – ble patentert samme år som en nær slektning, thereminen, i 1928.

PROGRAM
Anastasia Zorina/Nathalie Forget: Claq —> Polaroïd III Better Zen (2015) 5’
Tristan Murail: La conquête de l’Antarctique (1982) 9’
Nathalie Forget: Oiseau -Lune (2019) 3’
François Sarhan: Succombe totalement à tes obsessions (2008-2015) 4′

pause

Bernard Parmegiani: Outremer (1969) 21′

 

En ondes martenot ser ved første øyekast ut som et lite orgel. Det spilles både med tangentene og ved å bevege en ring på en metalltråd for å endre toner. En kontrollskuff gjør det i tillegg mulig å kontrollere volum og klang.

Ondes Martenot har blitt brukt i over 100 klassiske komposisjoner. En av de mest kjente verkene er Olivier Messiaens Turangalîla-Symphonie (1946-48). Ondes Martenot har også blitt hyppig brukt i science-fiction- og skrekkfilmer. I de senere årene har det sjeldne instrumentet fått et større publikum i populærmusikk, bl.a. gjennom Jonny GreenwoodRadiohead.

Franske Nathalie Forget er en av verdens ledende ”ondeister”. Hun ble enstemmig tildelt førstepremien i ondes Martenot ved Conservatoire de Paris, hvor hun studerte under Valérie Hartmann-Claverie. Forget har mastergrad i musikkfilosofi, med fokus på Olivier Messiaen, og i visuell kunst (fotografi).

Hun har spilt over hele Europa, samt i USA og Mexico med ledende dirigenter (Hans Zender, Ilan Volkov, Peter Rundel, Pierre Boulez m.fl.) og ensembler (London Sinfonietta, BBC Scottish Symphony Orchestra, Philharmonic Orchestra of Radio Franc m.fl.). Hun har tolket store verk for ondes Martenot av bl.a. Messiaen, Honegger, Milhaud og Varèse.

http://nymusikk.no