Nordic Black Theatre // Ivars Kro av Mine Nilay Yalcin

20.–28. april, 200 kr / 150 kr – Dørene åpner kl. 18:30

Spilles også under Heddadagene 2023.

Facebook-event

Anmeldelse Klassekampen

Anmeldelse Aftenposten

 «I 1998 da jeg var 14 år gammel, kjøpte pappaen min, Mustafa Ümit Yalcin, en helt spesiell plass. Ivars Kro. Midt på Grønland. Vegg i vegg med legendariske Olympen. De to pubene var på den tiden som et gammelt ektepar; de holdt hverandre i hendene og rettet på hverandres klær. 

Nesten alle har vært der. Nesten alle har danset der. Nesten alle har hørt en slager de elsker, men ikke alle sier det høyt.

Nesten alle har dratt dit når de har begynt å bli overstadig beruset og stedet da blir et moro sted å besøke. Men ellers har mange gjerne gått høyreist forbi.

Men ikke jeg. 
Jeg har tilbrakt utallige timer på Ivars Kro.
Ventende på pappa som ungdom. 
Som bartender som voksen. 
I 2018 ble Ivars Kro nedlagt og jeg er overbevist om at Grønland og Oslo ble et litt fattigere sted.
Dette er historien om hva som skjedde.
Om en tyrkisk mann som fant et helt usannsynlig hjem:  en dansebandkro på Grønland i Oslo. Langt borte fra opprinnelsen.
En hyllest til brune puber, menneskene i dem og den samlende effekten de kan ha for mange».


Tusen takk til Mustafa Ümit Yalcin for  innsatsen, tiden, historiene og intervjuene.
Til Aase Reidun Sveen for intervjuer og bilder.
Til alle som noen gang jobbet, danset, drakk, kranglet eller tittet ut av vinduet fra Ivars Kro.
Og til alle bartendere som møysommelig gjorde arbeidet sitt på kroa – venner, bekjente og familie.  For alle som gjorde denne historien mulig.

Forestillingen varer i ca 1,5 t.

Idé og utøver: Mine Nilay Yalcin
Regi: Cici Henriksen 
Produsent: Anja Kjærnli
Lysdesign og Scenografi: Agnethe Tellefsen
Lys/Scenografi ass: Shiva Sherveh
Lyddesign: Truls Hannemyr
Kostyme: Madeleine F. Røseth

Produsert av Mine Nilay Produksjoner og støttet av Norsk Kulturråd, Fond For lyd og bilde, Fritt Ord, Dramatikkens hus, SPKRBOX, Bergenstifelsen, Oslo Kommune og Nordic Black Theatre.

Foto: Maren Moen Blomstereng

Aftenposten