
1.–5. september kl 19:00, Gratis
Hva skjer når du ikke bare hører – men er midt i lyden, akkurat der det skjedde?
Fem kvelder i september omsluttes publikum av 3D-opptak fra steder der
historien fortsatt pågår: George Floyd Square, Utøya, Jerusalem,
Ramallah, Auschwitz, Kabul, andre
Lydverkene er direkte og uredigerte, tatt opp helt inntil: på bakken
der Floyd ble kvalt, veggen på Pumpehuset på Utøya, apartheidmuren i
Jerusalem, teppene i Ka Faroshi, Talibene i Kabul.
Flere av lydlandskapene brukes også som bakteppe for konserter, poesi
og visuelle verk – med bidrag fra kunstnere fra Norge, Palestina,
Afghanistan og Storbritannia.
Dette er ikke lyd som forteller om et sted – det er stedet. Lyden
plasserer deg der kameraet stanser og ordene svikter. Et motsvar til
propaganda, filterbobler og forenklede narrativer.
HEYR er lytting med hele kroppen. Øra er 360°, du kan ikke snu deg bort.
Mer info om lyttetider kommer.
English
HEYR – listening as resistance, listening as presence
What happens when you don’t just hear – but are inside the sound,
where it all happened?
Five nights in September, the audience is immersed in 3D sound at
places where history is still unfolding: George Floyd Square, Utøya,
Jerusalem, Ramallah, Auschwitz, Kabul, others
These soundworks are raw, unedited, up close: on the ground where
Floyd was strangled, against the wall of Pumpehuset at Utøya, smelling
the Apartheid wall in Jerusalem, feeling the carpets in Ka Faroshi,
surrounded by the Talibs.
Several of the soundscapes also serve as backdrops for concerts,
poetry and visual works – with contributions from artists based in
Norway, Palestine, Afghanistan and the UK.
This is not sound that describes a place – it is the place, it places
you where the camera stops and words fall short.
HEYR is listening with your whole body. Ears are 360°, you cant turn away.
More info about times for listening will come.