5. MAI 2012 19:30 |
I anledning Iannis Xenakis 90-årsdag arrangerer Ny Musikk i samarbeid med NOTAM, Ringen Kino og Centre Iannis Xenakis (CIX), Frankrike, en portrettuke om den nyskapende komponisten, arkitekten og politiske aktivisten. Sentralt i programmet er en fire-dagers workshop om Xenakis sin elektronisk musikk med lyddesigneren Daniel Teige fra Centre Iannis Xenakis (CIX).
Workshopen fokuserer på miksing og diffusering av Xenakis’ Polytope de Cluny, som fremføres for første gang i en tolvkanals versjon her ved avslutningskonserten på Caféteatret. Denne kvelden vil workshopdeltakerne også få mulighet til å fremføre egne eller utvalgte verk.
5. mai
kl. 19.30, Caféteatret, Hollendergt. 8, kr. 100 (Gratis for medlemmer)
Konsert: Polytope de Cluny og andre elektroniske verk
Polytope de Cluny ble bestilt til den første Festival d’Automne i Paris. Det var Xenakis sitt svar på et bestillingsoppdrag for en «opera». Stykket er komponert som en 24 minutter lang forestilling for datagenerert lys og –lyd, og ble fremført i det 300 kvadratmeter store, T-formede romersk termiske bad i Cluny-museet, i hjertet av Paris. Forestillingen hadde så stor suksess at komponisten ble invitert til å lage en ny versjon til festivalen i 1973. Polytope de Cluny II i 1973 ble fremført mellom desember 1973 og januar 1974, med 500 tilskuere per fremføring. Nesten 100.000 mennesker opplevde en av disse to versjonene av Polytope de Cluny.
Polytypen er en 7-kanals komposisjon, fordelt på 12 høyttalere og et datagenerert lyspartitur som realiseres ved hjelp av 600 hvite blitzlys og laserstråler i rødt, grønt og blått. Målet med lysspillet er å skape blinkende stier og mønstre. Hver lyshendelse beskrevet i partituret blir enten spilt av spesialdesignet programvare, eller datakodet direkte fra partituret. Med dette programmet var Xenakis i stand til å kontrollere de over 600 lysene og laserne, i tillegg til musikken. Lyddelen av verket skal fremføres for første gang i sin opprinnelige 12-kanals versjon. Lysdesign ved Kurt Hermansen, i samarbeid med workshopdeltakerne.
Pre-concert talk
Intro til Xenakis’ Polytope de Cluny (1972)
Med Daniel Teige og workshopdeltakere
Om Daniel Teige
Daniel Teige studerte musikkvitenskap og computermusikk ved Elektronische Studio i Berlin. Hans hovedfokus legger på flerkanals lydinstallasjoner og media installasjoner. Han er en av grunnlegere av Centre Iannis Xenakis (CIX) i Reims, Frankrike. Han er leder for bedriften Hammersnail Sonic Research som arbeider med lydscenografi og musikk for arkitektur. De siste årene har han arbeidet som lyddesigner i ulike lyd- og kunstprosjekter, blant annet med Matthew Barney sin kunstfilm Cremaster 3, T- Galleriet til tyske Telekom og Magic Box under verdensutstillingen i Shanghai 2010. I 2009 ble han invitert til å være gjestekomponist på EMPAC (Experimental Media and performing Arts Center) ved Rennselear Polytekniske Institutt i New York. Teige er spesialist på Iannis Xenakis sine Polytoper, og hans tolkinger og forskningsresultater blir vist under flere festivaler og utstillinger over hele verden. Han har fremført med ensembler som Klangforum Wien, Asko Schönberg Ensemble m.fl. Hans remiksede stereo – og flerkanalsversjoner av Iannis Xenakis “Kraanerg”, “Persepolis” og “Polytope de Cluny” er utgitt av Mode Records New York og Edition RZ Berlin.
Om Kurt Hermansen (lys)
Kurt Hermansen har jobbet med lysdesign innen teater, dans og med utstillingsprosjekter i over tredve år. Han har vært involvert i en rekke prosjekter og produksjoner, samt utviklet egne kunstneriske prosjekter hvor lys spiller en avgjørende rolle, blant annet i “Fredsskipene” i Stavern, “Under overflaten” ved Kjøllefjord og “Bak fasaden”, ved Oslo S.